Lämna en kommentar

Min ö, mitt nya hem

Kärleken tog mig hit, kärleken fick mig att lämna staden jag växte upp i, staden som fått
45 utav mina 48 år. Jag lämnade den, jag lämnade jobb, jag lämnade allt socialt där på fastlandet.

Jag lämnade allt för kärleken, flyttade hit och fann en ny kärlek. Jag fann mig helt plötsligt
förälskad i den här underbara ön. En ny fin kärlek som bara växer och växer!

Jag har fått vår, sommar, höst och vinter och jag vill bara ha mer.
Jag ser gator och hus, människor och platser.
Jag ser fåglar och jag ser djur.

Vem kunde tro då för snart två år sedan att hon inte bara skulle ge mig sin kärlek,
utan också denna nya kärlek till hennes ö.

Jag hade aldrig satt min fot här innan dess, min första erfarenhet av ön blev också en 
påminnelse om hur naturen och vädret kan visa sin styrka. 
Självklart har jag upplevt den styrkan förut, men snöstorm mitt ute i Östersjön var en
stor upplevelse även om man som jag är uppvuxen vid vatten.

Jag fick uppleva stormvindar på Högklint och jag fick uppleva bitande snö som kom 
i sidled och liksom aldrig verkade stanna upp.

Dom dagarna fick mig att känna ödmjukhet inför ö-livet och dom människor som lever här.
Det är inte svårt att tänka sig in i hur tufft det måste ha varit i gamla tider, hur isolering
och sårbarhet måste ha varit det som byggde styrkan i människorna och gav gemenskap.

Nästa besök gav en helt annan upplevelse av ön, grillning nere på Hällarna, Bagarns
i Hemse, raukar och fågelliv vid Holmhällar, mitt första besök på ett riktigt gotländskt
änge. Allt detta en aprilvecka med underbart vårväder och inga turister.

Intrycken från min korta tid här är många, det är svårt att göra dom rättvisa i ord.

När jag sen flyttade hit hade jag bara varit här en handfull gånger, sedan jag flyttade 
har jag bara återsett min gamla hemstad en handfull gånger. 
Jag måste säga att dom gånger jag längtar efter min gamla stad, dom är inte så många.
Dom är inte så många som jag trodde att dom skulle bli.

Mitt beslut att flytta hit kom snabbt och för många som en överraskning.
Jag själv kan känna ibland att jag inte förstår varför det dröjde.

Jag kan skylla på det sociala livet, jag kan skylla på arbetsmarknaden, men till syvende 
och sist är det ju så att man har bara ett liv. 

Min kärlek och mitt liv finns här!
Kommentera

