Lämna en kommentar

Uppe på klinten en tisdag i juni

Skulle på infomöte på arbetsförmedlingen, på nåt sätt som är så typiskt mig så stod jag färdig att dra iväg en timme för tidigt, Anna skrattade och skakade på huvet, undrar varför. När jag då var färdig att åka så är det väl lika bra att göra så, tänkte jag och hängde på mig kameran.

 Jag cyklade bort till Öster, ställde cykeln där och gick en sväng. Nerför Hästgatan, bort utmed Ryska gränd och sen upp Trappgatan. Då är man uppe på Klinten, en gång i tiden Visbys fattigkvarter, idag har ingen vanlig människa råd att köpa nåt här. 

Jag gillar verkligen dom här kvarteren, här finns ett lugn som inte finns nån annanstans. Oavsett om man går via Rackarbacken, Trappgatan eller Östra Tullgränd så är det som att lämna nåt för att träda in i nåt helt annat. 

http://www.gotland.net/sv/platser/klinten-visby

Det finns många ställen här i stan som har blivit mina smultronställen, men Klinten med sitt lugn, sin utsikt och kanske framförallt sin historia har blivit nåt speciellt för mig. Här kan man känna atmosfären som den en gång var, man nästan väntar sig lekande barfotabarn ur barnrika fattiga familjer på gatorna. Här är dessutom sällan någon trafik.

När ni besöker Visby, se då till att ta en sväng på Klinten. Ni kommer inte bli besvikna!

//Leffe

Kommentera

