Lämna en kommentar

Hur man än vänder sig så har man ändå alltid rumpan bak!

Det finns så många gamla uttryck och ordspråk som är så bra. Jag tänker lite så idag, man har alltid rumpan bak. Man kan se det negativt ”Det spelar ingen roll vad jag gör, det blir ändå som det blir” eller man kan se det såhär ”Jag är den jag är, den jag alltid varit, duger inte det så får det väl va”. 

Sen jag var sjutton bast har jag jobbat, tror att det är totalt ett par månader jag har varit arbetslös på hela den tiden. Jag har alltid haft lätt att komma in i ett jobb, oavsett vad jag gjort. Jag har jobbat tolv år som säljare och min starka sida då var att va den där som folk ville ha, utan att begå våld mot mig själv. Jag lyfte helt enkelt fram dom sidor av mig själv som kunden ville se. Idag är jag i den där situationen att jag måste göra det igen, för att få nåt att göra. Problemet är bara att man ska ju helst ha alla bra sidor en människa kan ha, och det bara för att få träffa arbetsgivaren.

Att sakta men säkert bli itutad att man inte räcker till, det gör att man känner sig lite grann som jag kunde göra när jag var barn, osäker på hur man ska va, osäker på vem man är.

Jag tänker också på ett annat gammalt uttryck, jag är själv uppfostrad med det. ” Vill man ha nåt så får man också va beredd på att ge”. Det uttrycket tror jag många skulle behöva tänka över i dagens ego-samhälle. Jag tycker det är ganska grundläggande.

För mig säger det också; Du kan inte kritisera om du inte själv lever upp till dina krav. Jag tror att det är vanligt att människor idag inte ser det sambandet innan dom kritiserar eller rackar ner på andra.

Ett tredje uttryck som dyker upp i mitt huvud; ”Du kan inte älska andra om du inte älskar dig själv”.

Däri ligger nog svaret på frågan varför dagens samhälle är så tufft och hårt, människor mår helt enkelt dåligt i sig själva och vi klarar inte av att ta hand om den som är sjuk. Hur skulle vi klara det när ingenting får kosta nåt och ingen har tid med sin nästa.

Ett annat uttryck som däremot anammas av väldigt många, inget bra uttryck tycker jag för det är egoistens favorituttryck; ”Sköt dig själv och skit i andra”. Tänk om vi kunde kasta det uttrycket på soptippen! Eller det här; ”Själv är egen lyckas smed”!

Några tankar från idag. Jag har sökt sju jobb idag, sju stycken! Jag har gett mig fan på att inte låta mig brytas ner, men det är tufft ibland. Tufft att få hela sin person ifrågasatt gång på gång.

Tufft att få veta att man inte duger till gång på gång, för det är ju så man känner.

Tufft att sitta bredvid när andra lever sitt liv.

Men du, jag har faktiskt alltid rumpan bak! Kommer alltid ha det, för jag är den jag är, den jag vill va!!

//Leffe

Kommentera

