2 kommentarer

I Motala tror handlarna att gågator är till nackdel för handeln

Åtminstone om man ska tro på dom två handlare som idag uttalar sig i MVT.

Jag är ju Motalabo av födsel och ohejdad vana, tills i höstas, så jag försöker hänga med lite grann vad som händer i min vackra gamla hemstad.

Det är den övre delen av Repslagaregatan man pratar om och jag fattar inte riktigt hur man tänker. Varför skulle en infart till centrum via den gatan som det var tidigare vara en fördel för handeln? Tvärtom tror jag att fler kunder går upp den lilla gatstumpen om det är gågata. Där har ju bara varit en förbifart tidigare. Parkeringsmöjligheter finns ju ändå i närheten.

Jag har dessutom bott där i några år och vet hur trafiken där har påverkat.

Nä ni handlare, var lite mer öppna för såna här förändringar, jag tror inte Motalaborna är annorlunda än andra stadsbor. Dessutom tror jag att det är lättare att få turister och genomfarande att stanna till lite extra om gatumiljön blir lite vänligare i Motala, och då menar jag givetvis vänligare för den som går i centrum.

Kanske skulle man satsa mer på den vackra stadsparken, den ligger ju fantastiskt vid Vättern och är ju större än i många andra städer. Dessutom är hamnen ganska unik i sitt slag med dom vackra byggnaderna där och kanalbåtarna som förgyller vår tillvaro. Motala är helt enkelt en underbart vacker stad, utnyttja det och utveckla det istället för att motarbeta.

Turister är inte intresserade av att handla på stormarknaderna i Bråstorp, dom vill se stadskärnan, jag tycker Motala kommun gör helt rätt som gör gågata vid övre Repslagaregatan. Handlare i Motala, häng på och satsa istället för att gnälla över alla förändringar som görs, satsa på turisterna. Jag tror att även Motalaborna välkomnar ett mer bilfritt centrum. 

Det här är Visby! Jag kan tycka att man tänker lite fel här också, men turismen är så viktig här att här tar man varje chans att få turisterna att stanna lite till. Åtminstone finns det entreprenörer som satsar istället för att gnälla.

//Leffe

2 comments on “I Motala tror handlarna att gågator är till nackdel för handeln

  1. I Motala har handlarna alltid skyllt sina tillkortakommanden på brist på parkeringsplatser. Helst ska de ha tio parkeringsplatser i direkt anslutning till entren. Sortiment, pris och servicegrad är främmande begrepp i deras värld. Nu generaliserar jag, det finns naturligtvis undantag.

Kommentera

