Lämna en kommentar

Förvanskning

Kan en bild vara förvanskad? Finns det bilder som visar verkligheten precis som den är?

Är det inte så att det där med verkligheten är ett väldigt subjektivt uttryck? Jag är ganska säker på att det är så, jag tror nämligen att hur den så kallade verkligheten upplevs är väldigt individuellt. Det är nog så att man själv upplever den olika beroende på i vilken sinnesstämning man är vid tillfället. Hur trött man är, hur glad man är  osv. 

Jag tycker att man som bildskapare, oavsett om det gäller foto, måleri eller någon annan konstart, måste få ha den friheten att man själv avgör hur bilderna ska presenteras. När det gäller måleri tror jag att dom flesta accepterar ett visst mått av eget uttryck men när det gäller foto har jag mött en ovilja när bildskaparen jobbar med bilden för att uttrycka något.

Jag ser inte skillnaden där. Om jag vill säga något speciellt med min bild och därför förstärker, tonar ner eller på något annat sätt jobbar med bilden så är det ju bara mitt uttryck, eller hur. Uttryck är alltid viktigt!

Det finns nog lika många verkligheter som det finns människor. Vem bestämmer hur verkligheten ska upplevas?

//Leffe 

 

Kommentera

