Lämna en kommentar

Förvaltarna

Dom där som enbart skyddar och förvaltar det som är. Dom som är livrädda för förändringar eftersom dom då inte vet vad dom får. Dom är så rädda för förändring och utveckling att dom hellre förvaltar det som kanske inte ens är bra istället för att sträva mot förbättringar.

Man stöter på dom typerna lite överallt. I föreningslivet, i politiken, på arbetsplatser. Jag förstår att dom kan ha en viktig funktion att fylla som motpol till förändrarna, men jag måste erkänna att jag alltid haft lite svårt för deras tankesätt. När man har ledande uppdrag som jag har haft i fackföreningsrörelsen gäller det att utnyttja dessa personer på rätt sätt, där dom är bra att ha. Deras kompetens kan vara stor när det gäller att bevaka stadgar och avtal. Då är dom en resurs som är värdefull. Att få dom att samarbeta med andra förtroendevalda och arbetsgivare kan vara den riktiga utmaningen. Ofta är dom här en källa till konflikt.

I idrottsrörelsen finns dom också, ofta har dom lagt ner hästjobb för sin förening i många många år. Här är dom många gånger ett ännu större problem för den som vill driva sin förening framåt. Idrottens villkor har ju förändrats markant dom sista årtiondena och föreningarna behöver verkligen gå ett steg framåt för att överleva och bibehålla sin position.

Jag har som sagt lite svårt att förstå deras tänk, men jag är inte dummare än att jag också förstår att dom behövs, framförallt som motpol till pådrivarna. Föreningslivet är verkligen spännande och komplext, nåt som alla borde få erfarenhet av. Jag har mycket att tacka mitt föreningsengagemang, utan det vore jag inte den jag är.

Den där blandningen av struktur och framåtsträvande tror jag har varit bra för min kreativitet, min lust att skapa.

Vissa mår bra av att vara i bakgrunden och bevaka

Andra vill alltid sträva uppåt

Medan en tredje kanske vill skapa det där perfekta

Somliga vill ha struktur och raka linjer, men då och då dyker nåt som stör upp

En del kan må bra av att se det lite grann från ovan

Medan andra vill se uppåt och framåt

 

Ibland drar det både uppåt och åt sidorna, då behövs alla människotyper

Både struktur och oregelbundenhet, så ser det väl oftast ut

Gemensamt för alla är nog att vi vill känna gemenskap och kärlek

Ser jag en mur så vill jag komma över den

Om det inte går så får jag gå runt den, huvudsaken är att man når målet

 

//Leffe

Kommentera

