Lämna en kommentar

Karriären

Vad är det att göra karriär egentligen?

Att gå framåt, måste det innebära att man går mot bättre och bättre jobb och vad innebär då ”bättre” i sammanhanget? Kan man gå i sidled eller tillomed bakåt och ändå se det som karriär? Kan man gå från ett mycket välbetalt jobb till ett med lägre lön men som man trivs mycket bättre med och ändå se det som karriär?

Jag har iaf kommit till den insikten att det är inte lönen som betyder mest. Det är livet, livskvaliten som betyder mest. Från ett väldigt, och då menar jag verkligen välbetalt, jobb har jag sänkt min inkomst i etapper, inte en gång utan ett flertal. Det jobb jag har idag är trots den lägre lönen det roligaste och mest givande jobb jag haft. Det har tagit ett tiotal år men det känns som att jag har kommit rätt.

Självklart beror det på att jag nu helt påtagligt hjälper människor som behöver min hjälp. Självklart beror det på att jag känner deras tacksamhet. Självklart är det så att det rent mänskliga och osjälviska i mitt jobb är det som skänker mest tillfredställelse.

Att göra karriär kan för mig vara att komma närmare sig själv och den man är även i yrkeslivet. 

Jag kom precis nyss hem efter att ha gjort nåt som för mig är bland det bästa som finns. Jag trampade ner till Botan med Anna på hennes lunch för att plåta. Det är sånt som man lever på, inte pengar från jobb som kräver mer än du kan ge. Sånt blir så mycket skönare och roligare när du har hittat din plats.

Jag kan nog lova lite bilder från dagens tur i nästa inlägg, vi såg en kungsörn cirkla ovanför oss, vet inte ännu hur bilderna blev, men oj vilken känsla det är att se vår mest majestätiska fågel. Den är inte den största men den är banne mig den ståtligaste! 

//Leffe

Kommentera

