Lämna en kommentar

Vinnaren

Hur ser en vinnare ut egentligen?

Överallt matas vi med recept på hur man ska lyckas, hur man ska bli vacker, hur man ska bli nån att räkna med. Är det nåt som ligger i tiden? Ja, tyvärr tror jag att det är så. Vi ska synas, på fejan och i bloggar. Vi ska twittra och vi räknar gillanden överallt, som om det är ett mått på hur lyckade vi är.

Är man en vinnare om man uppmärksammas och gillas på nätet?

Är man en vinnare om man tjänar stora pengar?

Är man en vinnare om man lyckas spela till sig en vinst av lite större sort?

I media blir vi överösta av reklam för spelbolag som vill att vi ska satsa våra pengar. Dom har listat ut att i vårt snabba samhälle är dom där snabba kickarna nåt som många av oss dras till.

Jag fick ett telefonsamtal häromdagen.                                                                                                                                                                      

Det var en automatisk röst som sa; ”Hej det är Vera! Ja du vet Vera från Vera & John! Om du är intresserad av ett erbjudande från oss, tryck ett”.                

Det värsta är att jag tror att många trycker på ettan!!

Den här j-a ”vinnarkulturen” som alltmer råder i vårt samhälle, den har vi att tacka för många problem tror jag.

Vi ska va så j-a perfekta. Vi ska träna, helst fem gånger i veckan, vi ska va framgångsrika och våra barn ska va A-barn. Vi ska se ut som kändisar och modeller. Vi ska kunna köpa allt det där som vi mäts med, prylarna och det goda livet.

När jag var i tonåren fanns det en kille i min stad, han var kanske femton år äldre än mig och han drev en biljardhall. Det pratades ganska mycket om att han spelade poker och att han tog in rätt så stora vinster. Ett par år senare pratade samma människor om att han spelat bort sin BMW och sin biljardhall. Ett annat exempel som det pratades om var tjejen som tvingades till att medverka i en porrfilm för att hennes man hade spelskulder till fel personer, det får hon leva med i resten av sitt liv. Så var det i spelbranschen då, det var hårt och tufft. 

Dom avarterna finns förmodligen idag också men värst är ändå dom accepterade spelbolagen tycker jag, för dom vänder sig till dig och mig, dom förstör livet för så många. Dom flaggar stort med att dom är för ”ansvarsfullt” spelande, men om man roar sig med att gå in och kolla deras sidor på nätet så ser man i listen; Vinnare idag! Senaste dygnets största vinnare! Ingenstans nånting om dom som förlorat stora pengar, ingenstans nåt om dom tragedier som spelet har dragit med sig.

Bingotanterna från min barndom, tanterna vid banditerna på Ålandsbåtarna, dom som stod och drog i armen hela resan. Dom sitter hemma och klickar på musen idag. Det går fort att förlora idag och ensamheten i spelandet har blivit mycket större. Spelandet används av somliga precis som alkohol och droger för att döva. Det här hör vi aldrig från spelbolagen. 

Vad är en vinnare då?

Enligt mig är man en vinnare om man känner sig som en. Inte om man vinner stort för att sen förlora.

En vinnare är man om man har hittat den man vill ha och är nöjd med det.

 

Det här är min högvinst, hon heter Anna och är det bästa som finns!

Varje dag jag får med henne är en vinst och det enda jag behöver.

När jag känner att jag behöver komma ifrån, slippa tankar som inte är så roliga kanske, då är min terapi, mitt recept, att plåta! Det hjälper mig och det bästa av allt är att det känns bra även efteråt, när jag kollar mina bilder och redigerar dom.

//Leffe

Kommentera

