Lämna en kommentar

Den behändige

Det är jag det! Åtminstone om man ska tro en dam som jag hjälper i jobbet. Åtminstone i den betydelsen som uttrycket har här på Gotland enligt henne. Hemma, förlåt att jag fortfarande säger hemma, hemma i Östergötland betyder behändig snarare enkel eller smidig. Här betyder det visst att man är bra att ha till det mesta, att man är allround s.a.s. Jag tar det som ett väldigt bra betyg och det var så hon menade när hon hade fått hjälp med frukost, dusch, ögondroppar och bäddning.

Ett annat uttryck som får en annan betydelse här på Gotland är klokt. I Östergötland menar vi ju klokt som i intelligent eller sunt, vi kan också lägga till ett negativt prefix när vi vill understryka nåt riktigt dumt; ”Det är ju inte klokt!!!” Här används klokt i en annan mening, man kan tillexempel säga; ”sitter du klokt nu?” när man undrar om nån sitter bra, eller ”sitter byxorna klokt?”.

Språk och dialekt är roligt tycker jag, jag älskar att ta till mig sånt, och när man jobbar med äldre får man mycket sånt att ta till sig 🙂

Damen berättade också att en bekant som flyttade till Kungsör och använde uttrycket ”behändig” om några bekanta som hon gillade fick lära sig att där var det uttrycket något negativt istället. Så kan det va, att dom ska va så gnälliga där i gnällbältet 😉

Leslie är på gång ordentligt här. Jag avslutade min arbetsdag med att va behändig på gymmet med en brukare, när jag sen hade lämnat bilen och skulle cykla hem blev det ett mindre gympass för mig själv. Försök att cykla i styv kuling i motvind! Tufft tillomed för en Motalabo!!

Vilken tur att man ändå är behändig då 😉

//Leffe 

Kommentera

