Lämna en kommentar

Urhjärnan

Den slår på när man blir oroad tillräckligt mycket. Den där hjärnan som kopplar på adrenalinet och får dig att fokusera eller paralyseras när någon allvarlig händelse inträffar. Jag fungerar så att jag blir fokuserad på uppgiften, i alla fall om det är tillräckligt allvarligt. Det finns inte tid att bli stirrig eller paralyserad. 

Idag fick jag vara riktigt nära en händelse som kunde varit riktigt riktigt allvarlig. Jag går inte in på vad som hände, det räcker med att säga att man blev påmind om hu lätt det kan hända en tragedi i våra liv. Det löste sig bra men i huvudet kändes det konstigt i efterhand när koncentrationen släppte. 

När jag cyklade hemåt för en stund sedan blev en annan del av hjärnan triggad. Jag blev helt enkelt heligt förbannad över det jag såg och undrade varför vissa människor tar så stora risker, medvetet. På en större villatomt rensade en pappa ogräs i grusgången, huvudet nedböjt sådär som man gör när man är koncentrerad och vill få det fint omkring sig. Till min stora fasa såg jag då att två pojkar, kanske tre och fem år, själva körde en åkgräsklippare av modell halvgammal tio meter ifrån honom. Hur kan man bara komma på tanken att låta dom köra den tunga maskinen själva? Jag fattar helt enkelt inte att vissa har så lätt att ta risker som man som förälder inte borde vilja ta.

Lite tankar bara, som sagt, när det händer saker som får urhjärnan att koppla på, då blir iaf jag tankfull i efterhand.

 

//Leffe

Kommentera

