Lämna en kommentar

Tystnaden

Finns den på Malta? Kanske gör den det, men jag har inte hittat den. Det närmaste tystnad jag har kommit på Malta är i ”den tysta staden” Mdina. Lite kul tycker jag som är evigt och obotligt förälskad i Marocko att det finns så många arbisktklingande namn på Malta. Mdina och Rabat är bara två av dom. Har dessutom hört att maltesiskan bygger på arabiska ord till hela 90 %, uppblandat med lite italienska och engelska ord.

Det småkaos som jag tycker så mycket om på Malta är enligt mig en ”lightversion” av det kaos som råder i marockanska städer, framförallt i Marrakech, staden som än idag är tusen och en natt. Har du aldrig varit i Marrakech så åk dit vet jag.  Inch Allah, eller Insha´Allah som det egentligen heter är ett uttryck som är en hel livsstil, det betyder på svenska om gud vill och färgar av sig på marockanernas hela sätt att leva. Man bestämmer helt enkelt inte tid, tid är något flytande där. Kan vara irriterande för oss välordnade och välartade svenskar, men det är faktiskt ganska befriande. Några Maltabilder till?

 

Räkna med fler inlägg och bilder från Malta. Om Gud vill!!!

//Leffe

Lämna en kommentar